رهبر انقلاب: دنبال عدالت اجتماعی نباشیم، وجود ما پوچ و بیهوده است

ساخت وبلاگ

مسائل بنیادی/عدالت/1: پیشینه و اهمیت عدالتخواهی؛

اگر امیرالمومنین امروز بود بیش از هر چیز "عدالت" را دنبال میlrm;کرد/بدون استقرار عدل و انصاف، "توحید" معنایی ندارد/هیچ چیز مردم را به قدر مقابله با زیاده خواه ها و مفتrlm;خوارها خوشحال نمیlrm;کند
اشراف مگر چگونه بودند؟ چون آنها فقط ریششان تراشیده بود، ولی ما ریشمان را گذاشته ایم، همین کافی است!؟ نه، ما هم مترفین میشویم. والله در جامعه ی اسلامی هم ممکن است مترف به وجود بیاید.
شاید بتوان گفت کلید برجسته شدن دوبارهlrm;ی عدالت در سالlrm;های پس از انقلاب را بایست در سیاستlrm;های کارگزارانی و سالlrm;های پایانی دولت سازندگی جستجو کرد.آن سالlrm;ها خودروهای لوکس مسئولین و هزینهlrm;های دکوراسیون جلب توجه میlrm;کرد، نابرابریlrm;های اجتماعی و فاصله طبقاتی افزودن شده بود و تورم بالا کار را به برخی ناآرامیlrm;ها نیز در برخی شهرها کشاند.
اشراف مگر چگونه بودند؟ چون آنها فقط ریششان تراشیده بود، ولی ما ریشمان را گذاشته ایم، همین کافی است!؟ نه، ما هم مترفین میشویم. والله در جامعه ی اسلامی هم ممکن است مترف به وجود بیاید.
مسائل بنیادی/عدالت/1: پیشینه و اهمیت عدالتخواهی؛
رهبر انقلاب: دنبال عدالت اجتماعی نباشیم، وجود ما پوچ و بیهوده است/اگر امیرالمومنین امروز بود بیش از هر چیز "عدالت" را دنبال میlrm;کرد/بدون استقرار عدل و انصاف، "توحید" معنایی ندارد/هیچ چیز مردم را به قدر مقابله با زیاده خواه ها و مفتrlm;خوارها خوشحال نمیlrm;کند
اشراف مگر چگونه بودند؟ چون آنها فقط ریششان تراشیده بود، ولی ما ریشمان را گذاشته ایم، همین کافی است!؟ نه، ما هم مترفین میشویم. والله در جامعه ی اسلامی هم ممکن است مترف به وجود بیاید.
شاید بتوان گفت کلید برجسته شدن دوبارهlrm;ی عدالت در سالlrm;های پس از انقلاب را بایست در سیاستlrm;های کارگزارانی و سالlrm;های پایانی دولت سازندگی جستجو کرد.آن سالlrm;ها خودروهای لوکس مسئولین و هزینهlrm;های دکوراسیون جلب توجه میlrm;کرد، نابرابریlrm;های اجتماعی و فاصله طبقاتی افزودن شده بود و تورم بالا کار را به برخی ناآرامیlrm;ها نیز در برخی شهرها کشاند.
در همان سالlrm;ها بود که رهبرانقلاب به انتقاد صریح از دولتمردان پرداختند و فرمودند:<<من و شما همان طلبه یا معلم پیش از انقلابیم. یکی از شماها معلم بود، یکی دانشجو بود، یکی طلبه بود، یکی منبری بود، همه مان این طور بودیم؛ اما حالا مثل عروسی اشراف عروسی بگیریم، مثل خانه ی اشراف خانه درست کنیم، مثل حرکت اشراف در خیابانlrm;ها حرکت کنیم! اشراف مگر چگونه بودند؟چون آنها فقط ریششان تراشیده بود، ولی ما ریشمان را گذاشته ایم، همین کافی است!؟ نه، ما هم مترفین میشویم. والله در جامعه ی اسلامی هم ممکن است مترف به وجود بیاید. از آیه ی شریفه ی "واذا اردنا ان نهلک قریة امرنا مترفیها ففسقوا فیها"(1) بترسیم. تُرف، فسق هم دنبال خودش می آورد.>>
ایشان با ناراحتی ادامه دادند:<<اندازه نگهدارید؛ دولت مخارجش زیاد و سنگین است... گاهی از جاهایی گزارشlrm;های نومیدکننده ای میlrm;رسد و در برخی موارد انسان واقعاً عرق شرم بر پیشانیش میlrm;نشیند؛ رعایت کنید. سؤال میlrm;کنیم که چرا ماشین لوکس و نو و مدل بالا؟ میlrm;گویند که اشکال امنیتی داریم! چه اشکال امنیتی!؟آقایان مسئول در شورای امنیت کشور یا جاهای دیگر، بنشینند معین کنند و مسأله را در جایی ببُرند؛ من هم اگر باید دخالت کنم، بگویید در جایی دخالت کنم. این چه وضعی است که همین طور بیlrm;حساب و کتاب جلوی هر وزارتخانه و اداره ای، دهlrm;ها ماشین به رنگlrm;های گوناگون متعلق به مسئولانِ آن جا به چشم میlrm;خورد!؟ چه کسی چنین چیزی را گفته است؟>>
رهبر انقلاب افزودند:<<گزارش آمده که روحانی عقیدتی، سیاسی در یکی از دستگاهlrm;ها، خودش ماشین دارد، ولی ماشین دولتی سوار میlrm;شود! من نوشتم که حق ندارد این کار را بکند.برای من جواب آمد که این کار رویه است و همه میlrm;کنند! این آقا خودش یک ماشین دارد، که برای خودش لازم است؛ یکی هم خانمش دارد و نمیlrm;شود که خانمش از این ماشین استفاده کند! عجب! این چه حرفی است؟ من الان اعلام میکنم و قبلاً هم نوشتم و این را گفتم که آنوقتی که آقایان امکانات شخصی دارند، حق ندارند از امکانات دولتی استفاده بکنند. اگر ماشین دارید، آن را سوار شوید و به وزارتخانه و محل کارتان بیایید؛ ماشین دولتی یعنی چه؟والله اگر من از طرف مردم مورد ملامت قرار نمیlrm;گرفتم که مرتب ملاحظه ی جهات امنیتی را توصیه میکنند، بنده با ماشین پیکان بیرون می آمدم.>>
ایشان تأکید کردند:<<به حد ضرورت اکتفا کنید و اندازه نگه دارید؛اینها ما را از مردم دور میlrm;کند، روحانیون را از مردم دور میlrm;کند. روحانیون، به تقوا و ورع و بیlrm;اعتنایی به دنیا در چشمlrm;ها شیرین شدند.بدون ورع و بدون دورانداختن دنیا، نمیlrm;شود در چشمlrm;ها شیرین ماند. مردم رودربایستی ندارند؛ خدا هم با کسی رودربایستی ندارد.>>(2)
در آن سالlrm;ها کمlrm;کم جریان انقلابی آموخت که میlrm;توان انقلابی بود و نقایص حکومت و مسئولین را توجیه نکرد.جریان انقلابی یاد گرفت که در جایگاه مطالبه قرار گیرد و اجازه ندهد مسئولین به واسطهlrm;ی جایگاه و منصبشان از زیر بار پاسخگویی بگریزند و خود را مقدس جلوه دهند.اینlrm;گونه بود که کمی بعد به جای شعار "دشمن هاشمی، دشمن پیغبمر است"، مطالبهlrm;ی عدالت با تأکیدات رهبر انقلاب در کشور پا گرفت.
بدون عدالت، بدون استقرار عدل و انصاف، توحید معنایی ندارد
ایشان در سال 87 در باب عدالت فرمودند:<<همه پیغمبران و اولیا برای این آمدند که پرچمِ توحید را در عالم به اهتزاز درآورند و روح توحید را در زندگی انسانlrm;ها زنده کنند.بدون عدالت، بدون استقرار عدل و انصاف، توحید معنایی ندارد. یکی از نشانه ها یا ارکان توحید، نبودن ظلم و نبودن بیlrm;عدالتی است.لذا شما میlrm;بینید که پیام استقرار عدالت، پیام پیغمبران است. تلاش برای عدالت، کار بزرگ پیغمبران است. انسانlrm;های والا در طول تاریخ در این راه تلاش نموده اند و بشریت را روزبه روز به سمت فهمیدن این حقیقت که عدالت، سرآمد همه خواسته های انسانی است، نزدیک کرده اند.>>(3)
سال رفتار علوی
با این همه باید اما باید اوج کلید خوردن گفتمان عدالتخواهی را به سالlrm;های پایانی دولت اصلاحات بازگرداند. رهبر انقلاب سال 80 را سال "رفتار علوی" نامیدند تا سیرهlrm;rlm;ی حکومتی حضرت علی(ع) از تریبون نماز جمعه تهران توسط ایشان بسط داده شود.مقام معظم رهبری در سخنرانی سال 80 ضمن اشاره به رفتار حکومتی حضرت علی(ع) تصریح کردند:<<همهlrm;rlm;ی كسانى كه امیرالمؤمنین را در حدّ این رفتار حكومتى مى شناسند، از كوتاهى دوران حكومت آن بزرگوار تأسّف مى خورند، به خاطر این است كه اگر این روش در سالrlm;lrm;هاى متمادى ادامه پیدا مى كرد، شاید مسیر تاریخِ عالم عوض مى شد.اگر این الگو ادامه پیدا مى كرد و چند سالى در اختیار مردم قرار مى گرفت، شاید سرنوشت بشریت عوض مى شد و این قدرتlrm;rlm;هاى متّكى بر فساد و پول و شهوت و زورگویى و بى انصافى - كه در طول تاریخ در دنیا مشاهده شده و سرنوشت بشر را به تاریكى و سیاهى رقم زده اند - به وجود نمى آمدند. در حال حاضر این الگو در مقابل ماست.>>
بعد از این با یک شیفتگی خاصی به تبیین این مدل و این گفتمان پرداختند و توضیح دادند که امروز باید تلاش کنیم تا خود را به این الگو نزدیک کنیم. ایشان ضمن برشمردن ویژگیrlm;هایی چون دفاع از مظلوم، کنار نیامدن با ظالم و... فرمودند:<<ما اینها را باید دنبال كنیم؛ "اصول" اینهاست. این كه مى گوییم "حكومت اصولگرا"، یعنى پیرو و پایبند به چنین ارزشrlm;هاى ماندگارى كه هرگز كهنگى پذیر نیست. اتّفاقاً زورگوها و قلدرهاى دنیا از همین پایبندى ناراحتند.>>
ایشان توضیح دادند که آنچه مطرح میrlm;کنند با بخشنامه کردن حل شدنی نیست و نیازمند تبدیل شدن به مطالبهlrm;rlm;ی همگانی و گفتمانی نو است. ایشان تصریح کردند:<<ممكن است كسى بپرسد چرا اینها را با مردم در میان مى گذارید؛ بروید بخشنامه كنید تا مسئولان حكومت رفتارشان را این گونه كنند؛ یا بروید مسئولان را نصیحت كنید. اوّلاً همه یا اغلب این چیزها بخشنامه اى و دستورى نیست.اینها مسائلى است كه با ایمان و باور و دلبسته بودن به یك حقیقت و با عزم و اراده پولادینِ ناشى از ایمان تحقّق پذیر است. البته آن چیزهایى كه بخشنامه اى است، بخشنامه مى كنیم؛آن چیزهایى كه دستورى است، به مسئولان دستور هم مى دهیم؛ اما دستور و بخشنامه، حل كننده همه چیز نیست. به مسئولان نصیحت هم مى كنیم، اما این هم كافى نیست. این حقایق باید در جامعه به صورت عرف درآید و مطالبات جامعه را تشكیل دهد.در نظام جمهورىrlm;اسلامى، مردم باید از مسئولانشان مقابله با ظلم و ظالم و مفسد را بخواهند. باید معیارشان براى پذیرش یك حاكم و یك مسئولِ بالا و والاى نظام، این چیزها باشد: مبارزه با ظلم، كنار نیامدن با ظالم، تسلیم نشدن در مقابل زورگویى، حفظ حرمت انسان و انسانیت، سعى در احقاق حق در همه قالبrlm;lrm;ها و شكلrlm;lrm;ها و میدانrlm;هایش. بنابراین من اینها را در محضر عامِ مردم مطرح مى كنم؛ كمااینكه امیرالمؤمنین نیز همین بیانات را خطاب به مردم گفته است.>>
در میان گذاشتن این مسائل با مردم کمrlm;lrm;کم مبادی هویتی اسلامی - ایرانی مردم و دانشجویان را برانگیخت. رهبر انقلاب ویژگیrlm;های حکومت آرمانی حضرت علی(ع) را مطرح کردند:<<امیرالمؤمنین بین همهlrm;rlm;ی آحاد مردم در اعطاى بیت المال تساوى برقرار كرد.>> معظمlrm;rlm;له از سادهrlm;lrm;زیستی سخن به میان آوردند:<<در آن نامهrlm;lrm;ی معروف به عثمان بن حنیف مى فرماید... الا و انّ إمامكم قد اكتفى من دنیاه بطمریه و من طعمه بقرصیه. امیرالمؤمنین خوراك و لباس خود را كه شبیه فقیرترین مردم آن روزگار بود، مطرح فرمود و گفت: من كه امام شما هستم، این گونه زندگى مى كنم.>>
ایشان ادبیات خدمت را طرح کردند:<<پذیرفته نیست كه مأمور عالى رتبه نظام جمهورى اسلامى، مثل بقیهlrm;rlm;ی كاسبیlrm;rlm;ها، مسئولیت خود را یك كاسبى حساب كند. مسئولیتrlm;lrm;هاى والا در نظام جمهورى اسلامى، كاسبى و سرمایه نیست كه انسان براى ادارهrlm;lrm;ی دنیاى خود به دنبال آن برود. مسئول نظام جمهورى اسلامى حق ندارد به اعیان و اشراف و پولدارها نگاه كند و زندگى خود را با آنها بسنجد؛ حق ندارد خود را با نظایر و اشباه خود در حكومتrlm;lrm;هاى طاغوتى بسنجد. آرى؛ در دستگاهlrm;rlm;هاى طاغوتى، یك وزیر، یك مدیر كل و یك رئیس، از زندگیrlm;lrm;هاى آن چنانى برخوردارند؛ ما هم امروز بیاییم و خود را با آنها بسنجیم و بگوییم ما هم وزیر و مدیریم!؟ نه؛ در نظام اسلامى این گونه نیست.در نظام اسلامى، این مأموریت، طعمه نیست؛ یك مسئولیت و یك خدمت و یك وظیفه بر گردن انسان است.امیرالمؤمنین این را تعلیم مى دهد.>>
رهبر انقلاب دقت در بیتlrm;rlm;المال را مطرح کردند و در ادامه از اجرای عدالت به عنوان آرمان حکومت دینی سخن گفتند:<<براى امیرالمؤمنین اجراى عدالت و دفاع از مظلوم و سرسختى با ظالم - هر كه مى خواهد، باشد؛ یعنى ظالم، هر كه باشد و مظلوم، هر كه باشد - مهم بود.امیرالمؤمنین براى دفاع از مظلوم، شرط اسلام را نگذاشته است. آن امیرالمؤمنینِ پایبند به اسلام، آن مؤمنِ درجه یك، آن بزرگترین سردار فتوحات اسلامى، براى این كه از مظلوم دفاع كند، شرط مسلمانى را قرار نداده است.>> ایشان قضیهlrm;rlm;ی انبار و سخنان حضرت علی(ع) بعد از رسیدن خبر درآمدن خلخال از پای یک زن یهودی را شاهدی بر این بحث دانستند.
ایشان تصریح کردند باید شعار ما مقابله با فساد مالی و اقتصادی باشد:<<ما امروز وظیفه داریم در سالى كه به عنوان سال رفتار علوى نامگذارى شده است، رفتار امیرالمؤمنین را دنبال كنیم. امروز اگر شعار مبارزه با فساد مالى و اقتصادى داده مى شود، هر كس پیرو امیرالمؤمنین است، باید از این شعار پیروى كند. هر كس به معناى واقعى كلمه، دنبال صلاح و اصلاح است، باید دنبال این كار، حركت كند.>>
ایشان ادامه دادند:<<آنچه كه من فهمیده ام، این است كههیچ چیزى مردم را به قدر این خوشحال نمى كند كه نظام جمهورىrlm;lrm;اسلامى در راه احقاق حقِ ّ عامّهlrm;rlm;ی مردم، با زورگوها و مفسدها و زیاده خواه ها و مفتrlm;خوارها مقابله كند.>>(4)
رهبر انقلاب در سال 81 نیز تصریح کردند:<<هر کس پرچم عدالت اسلامی را بلند کند و هر کشور و نظامی که پای آن بایستد، مورد توجّه مردم است.>>(5)
مجموعهlrm;های عدالتخواه در همین سالlrm;ها گرد هم آمدند و کمی بعد در سال 82 جنبش عدالتخواه به صورت رسمی اعلام موجودیت کرد.
باید هر پدیده ی ضدعدالت در واقعیات کشور مورد سؤال قرار گیرد
رهبر انقلاب خطاب به دومین همایش سراسری <<جنبش دانشجویی ؛ گذشته ، حال ، آینده >> پیامی صادر کردند که در آن آمده بود:<<امروز سرآغاز فهرست بلند مسائل کشور مسئله ی عدالت است .دانشجوی جوان اگرچه خود برخاسته از قشرهای مستضعف جامعه هم نباشد، به عدالت اجتماعی و پر کردن شکافهای طبقاتی به چشم یک آرزوی بزرگ و بی بدیل می نگرد. این احساس و انگیزه در دانشجو پر ارج و مبارک است و می تواند پایه ی قضاوتها و برنامه های عملی او برای حال و آینده باشد. اگر عدالت ــ عدالت واقعی و ملموس و نه فقط سخن گفتن از عدالت ــ آرزو و آرمان و هدف برنامه ریزی هاست ، پس باید هر پدیده ی ضدعدالت در واقعیات کشور مورد سؤال قرار گیرد.>>
رهبرانقلاب افزودند:<<مسابقه ی رفاه میان مسئولان ، بی اعتنایی به گسترش شکاف طبقاتی در ذهن و عمل برنامه ریزان ، ثروت های سربرآورده در دستانی که تا چندی پیش تهی بودند، هزینه کردن اموال عمومی در اقدامهای بدون اولویت ، و به طریق اولی در کارهای صرفاً تشریفاتی ، میدان دادن به عناصری که زرنگی و پررویی آنان همه ی گلوگاهlrm;های اقتصادی را به روی آنان می گشاید، و خلاصه پدیده ی بسیار خطرناک انبوه شدن ثروت در دست کسانی که آمادگی دارند آن را هزینه ی کسب قدرت سیاسی کنند و البته با تکیه بر آن قدرت سیاسی اضعاف آنچه را هزینه کرده اند گرد می آورند. اینها و امثال آن نقطه های استفهام برانگیزی ست که هر جوان معتقد به عدل اسلامی ذهن و دل خود را به آن متوجه می یابد و از کسانی که مظنون به چنین تخلفاتی شناخته می شوند پاسخ می طلبدو همچنین در کنار آن از دولت و مجلس و دستگاه قضایی عملکرد قاطعانه برای ریشه کن کردن این فسادها را مطالبه می کند.>>
ایشان تأکید کردند:<<امروز این مهمترین و مطرح ترین مسئله ی کشور ماست و نسل جوان دانشجوی متعهد و مؤمن نمی تواند نسبت به آن بی تفاوت بماند.>>(6)
مشروعیت من و شما وابسته به مبارزه با فساد، تبعیض و نیز عدالت خواهی است
ایشان شهریور ماه 82 نیز فرمودند:<<مشروعیت من و شما وابسته به مبارزه با فساد، تبعیض و نیز عدالت خواهی است. این، پایه مشروعیت ماست. الان درباره مشروعیت حرفlrm;های زیادی زده میlrm;شود، بنده هم از این حرفlrm;ها بلدم؛ اما حقیقت قضیه این است کهاگر ما دنبال عدالت نباشیم، حقیقتاً من که این جا نشسته ام، وجودم نامشروع خواهد بود؛ یعنی هرچه اختیار دارم و هرچه تصرّف کنم، تصرّف نامشروع خواهد بود؛ دیگران هم همین طور. ما برای عدالت و رفع تبعیض آمده ایم.ما آمده ایم جامعه را از مواهب الهی خودش - که مهمترین مواهب الهی در عدالت وجود دارد - و همچنین مواهب اخلاقی و معنوی برخوردار کنیم. البته معنای این حرف این نیست که ما از زندگی دنیایىِ مردم غفلت کنیم؛ نخیر، مگر میlrm;شود؟ اصلاً آخرت بدون دنیا نمیlrm;شود و امکان ندارد که انسان بخواهد به آن مواهب معنوی برسد و دنیای ویرانی هم داشته باشد. این کار، دلایل واضحی دارد که نمیخواهم آنها را تکرار کنم - مطالبی است که هم شما میlrm;دانید، هم من - باید دنیا را آباد کنیم و این کارها همه آباد کردن دنیاست؛ اما دنیای آبادِ دور از عدالت و دور از معنویت به درد نمیlrm;خورد.گیرم که رشدمان - به تعبیر غلط که گفته میlrm;شود نرخ رشد - آمد بالا و فرض بفرمایید درآمد سرانه مان دو برابر و سه برابر شد؛ اما عدالت در جامعه نبود؛ یعنی عمده این درآمد به یک بخش محدودی رسید و بخش عظیمی از مردم، محروم و گرسنه ماندند. این، کاری نیست که ما باید انجام دهیم؛ این، آن تکلیفی نیست که ما برعهده داریم.تکلیف ما این است که عدالت را در جامعه مستقر کنیم و این هم جز با مبارزه علیه فساد و افزون طلبی انسانlrm;های مفتخوار و سوءاستفاده کن امکان پذیر نیست. بخشی از کار عدالت این جا تنظیم میlrm;شود.>>(7)
اگر دنبال عدالت اجتماعی نباشیم، وجود ما پوچ و بیهوده است
ایشان تصریح کردند:<<این که ما می گوییم، شعار نیست؛ حقیقت و هویت ماست.ما اگر دنبال عدالت اجتماعی نباشیم، وجود ما پوچ و بیهوده است و جمهوری اسلامی معنی ندارد.باید عدالت اجتماعی را تحقق ببخشیم؛ باید ارزشlrm;های اسلامی را در جامعه پیاده کنیم؛ باید جامعه را، جامعه ی دینی و اسلامی کنیم.>>(8)
اگر امیرالمومنین امروز بود بیش از هر چیز عدالت را دنبال میlrm;کرد
رهبر انقلاب در سال 87 نیز فرمودند:<<امروز در نظام اسلامی -نظامی که به اسم اسلام در این کشور تشکیل شده است- چه چیزی اهمیتش از همه بیشتر و حساسیّت نسبت به آن لازم تر است؟ عدالت. یعنیاگر امیرالمؤمنین (علیه الصّلاة و السّلام) در زمان ما و در این جامعه و در میان این مردم - که اینجور عشق خودشان را نسبت به آن بزرگوار ابراز میکنند - حضور میداشت، چه چیزی را بیشتر از همه چیز دنبال میکرد؟ یقیناً عدالت.>>
ایشان ادامه دادند:<<عدالت خواسته ی یک جماعت خاصّی از مردم یا اهل یک کشور و اهل یک ملت نیست؛ عدالت خواسته ی طبیعی و تاریخىِ همه ی آحاد بشر در طول تاریخ بشریت است. همان چیزی است که بشر تشنه ی آن است و جز در حکومت انبیاء عظام الهی - آنهائی که به حکومت رسیدند - یا اولیاء برجسته مثل امیرالمؤمنین، عدالت به معنای واقعی کلمه اجرا نشده است.>>
رهبر انقلاب افزودند:<<دنیاداران و کسانی که دلlrm;هاشان پر از هوس به دنیا و شئون مادی دنیاست، نمیlrm;توانند عدالت را اجرا کنند. اجرای عدالت یک روح غنی، یک اراده ی قوی و یک قدمِ ثابت لازم دارد.ما باید همه ی تلاشمان این باشد که بتوانیم در این راه دنبال امیرالمؤمنین حرکت کنیم. اعتراف میlrm;کنیم که نخواهیم توانست مثل علی بن ابی طالب، عدالت را اجرا کنیم؛ این را قبول داریم. ماها کوچکتر و ضعیفتریم از آنکه بتوانیم آن جور استوار - مثل فولاد، مثل صخره - در مقابل این امواج بایستیم؛ اما بقدر خودمان باید تلاش کنیم.>>
ایشان افزودند:<<امیرالمؤمنین از عمّال خود هم مطالبه ی عدالت میکرد؛ با اینکه آنها در حد امیرالمؤمنین نبودند. پس تکلیف اجرای عدالت بر دوش ما هم هست؛ باید دنبال بکنیم.این چیزی است که مردم باید بخواهند؛ باید فرهنگ عمومىِ ملت ما بشود. مردم ما باید بیشترین چیزی را که میخواهند، عدالت و انصاف باشد؛ هم در امور داخل کشور، هم در مسائل جهانی. این بیlrm;عدالتیlrm;ای که در دنیا امروز وجود دارد و این ظلم فاحشی که امروز از سوی قلدرها و گردن کلفت های عالم نسبت به بشریت و ملت ها دارد انجام میlrm;گیرد، مبارزه ی با یک چنین منکر عظیمی - از نظر مسلمانی که برای حاکمیت اسلام و در سایه ی جمهوری اسلامی زندگی میکند - باید یک فریضه ای محسوب بشود.این باید در زندگی ما، شعار ما باشد؛ هم در مسائل داخلی، هم در مسائل جهانی.>>
رهبرانقلاب فرمودند:<<اگر بخواهیم این عدالت را اجرا کنیم، قدم اول این است که ما به کمک الهی اعتماد داشته باشیم و رابطه ی دل خودمان را با خدا محکم کنیم؛ اینجا میرسیم به مسئله ی دعا، عبادت، تضرّع، مناجات و توسّل بالله. ماه رجب، بهار عبادت و تضرّع و توسل الی الله است. این ایام عبادت را - این ماه رجب را، ماه شعبان را و بالاتر، ماه رمضان را - دست کم نباید گرفت.>>(9)
جوانrlm;مرگ شدن انقلاب
ایشان در سال 94 فراموش شدن آرمانlrm;هایی چون عدالت را به منزلهlrm;ی جوانlrm;مرگ شدن انقلاب دانستند. رهبرانقلاب فرمودند:<<تشکیل نظام انقلابی لازم است امّا تا وقتی که این انقلاب بتواند پایه های خود را محکم کند و اهداف خود را تحقّق ببخشد، تدریج وجود دارد، مرور زمان لازم دارد.اگرچنانچه آن هدفlrm;ها از یاد رفت، آن حادثه فراموش شد، آن وقت آن جوری میlrm;شود که در خیلی از کشورهای بهlrm;ظاهر انقلابی دیده شد؛ بعضی انقلابlrm;ها در نطفه خفه شد -مثل همینlrm;هایی که در زمان ما، همین چند سال اخیر، اتّفاق افتاد و واقعاً در نطفه خفه شد- بعضی هم بعد از به دنیا آمدن جوان مرگ شدند. علّتش همین بود؛ علّتش انحراف بود از هدفlrm;هایی که اعلام شده بود. آن هدفlrm;ها بایستی باقی بمانند؛ هدفِ عدالت اجتماعی، هدفِ تحقّق زندگی اسلامی به معنای واقعی -که عزّت دنیا و آخرت در زندگی اسلامی است- هدفِ تشکیل یک جامعه ی اسلامی که در آن جامعه، هم علم هست، هم عدل هست، هم اخلاق هست، هم عزّت هست، هم پیشرفت هست.هدف اینها است؛ ما به این هدفlrm;ها هنوز نرسیده ایم و در نیمه راه این هدفlrm;ها هستیم.>>(10)
پیlrm;نوشت:
1-اسراء: 16.
2-بیانات در دیدار کارگزاران نظام، 23/5/1370
3-بیانات در دیدار جمعی از بسیجیان، 3/9/1378
4-بیانات در خطبه هاى نماز جمعه 21 رمضان، 16/9/80.
5-بیانات در دیدار مسئولان دستگاه قضایی، 5/4/1381
6-پیام به دومین همایش سراسری جنبش دانشجویی، 6/8/1381.
7-بیانات در دیدار رئیس جمهور و اعضای هیأت دولت ، 5/6/1382
8-بیانات در دیدار کارگزاران نظام ، 6/8/1383
9-بیانات در دیدار اقشار مختلف مردم در سالروز میلاد حضرت علی (علیه السلام)، 26/4/1387
10-بیانات در دیدار فرماندهان و کارکنان نیروی هوایی و پدافند هوایی ارتش، 19/11/1394
علمی - سیاسی و . . . ...
ما را در سایت علمی - سیاسی و . . . دنبال می کنید

برچسب : رهبر,انقلاب,دنبال,عدالت,اجتماعی,نباشیم,وجود,بیهوده, نویسنده : ehamfekran6 بازدید : 178 تاريخ : دوشنبه 27 شهريور 1396 ساعت: 18:46